People Pleaser, vagyis mások kedvére tevő 

2025.02.04

Ha valaha azon kaptad magad, hogy szinte automatikusan mondasz igent minden kérésre, még akkor is, ha közben belül üvöltenél egy határozott nemet, vagy ha a saját szükségleteidet következetesen a sor végére száműzöd mások kedvéért, akkor könnyen lehet, hogy a "People Pleaser" (magyarul "kényszeresen megfelelni vágyó" de én jobban szeretem a "mások kedvére tevő") klub tagja vagy.

De mit is jelent pontosan People Pleaser-nek lenni? Mik a jelei, honnan ered, és hogyan lehet ezen változtatni?

Ki az a People Pleaser?

A People Pleaser az a személy, aki folyamatosan mások kedvében akar járni, gyakran a saját szükségletei rovására. Ő az, aki mindent megtesz azért, hogy mások elfogadják, szeressék, és soha ne okozzon csalódást senkinek. Nem szereti a konfliktusokat, sőt, ha lehet, minden áron elkerüli őket.

Jellemzői:
✔ Mindig segítőkész és kedves (akkor is, ha már teljesen kimerült).
✔ Nehezen mond nemet – a "nem" szó szinte hiányzik a szótárából.
✔ Fél attól, hogy mások megharagudnak rá vagy elutasítják.
✔ Gyakran inkább azt mondja, amit szerinte a másik hallani akar, mint amit valójában gondol.
✔ Önbecsülése nagyrészt attól függ, hogy mások mit gondolnak róla.
✔ Hajlamos túlvállalni magát, mert attól fél, hogy ha nem tesz meg mindent másokért, akkor kevésbé lesz szerethető.

Ezek a tulajdonságok egyenként nem feltétlenül rosszak – hiszen a kedvesség, az empátia és az önzetlenség szép értékek. A probléma akkor kezdődik, ha valaki ezt túlzásba viszi, és teljesen megfeledkezik saját magáról.

Hogyan lesz valakiből People Pleaser?

A People Pleasing mögött gyakran mélyen gyökerező minták állnak. Ez nem egy veleszületett tulajdonság, hanem a környezet és az élettapasztalatok hatására alakul ki.

  • Lehetséges okok:Gyerekkori minták: Ha valaki olyan családban nőtt fel, ahol a szeretet feltételekhez kötött volt ("akkor vagy jó gyerek, ha mindig segítesz másoknak"), akkor könnyen kialakulhat ez a viselkedés.
  • Alacsony önértékelés: Ha valaki úgy érzi, hogy önmagában nem elég értékes, akkor folyamatosan mások visszajelzéséből próbál önigazolást nyerni.

  • Korábbi traumák: Akik korábban elutasítást, elhagyást éltek át, gyakran mindent megtesznek azért, hogy senki ne forduljon el tőlük – akár a saját igényeik feladásával is.

  • Társadalmi elvárások: A társadalom sokszor különösen a nőktől várja el, hogy kedvesek, gondoskodóak és önzetlenek legyenek – ez a minta mélyen beivódhat a személyiségbe.

Hogyan alakíthatják ki a szülők ezt a mintát?

A People Pleasing gyakran gyerekkorban alakul ki, és a szülők nevelési stílusa, kommunikációja, valamint a családi dinamika mind-mind hozzájárulhat ahhoz, hogy egy gyerek később ne merjen nemet mondani, ne érezze érvényesnek a saját érzéseit, és állandóan mások elvárásaihoz igazodjon.

  • A "jó gyerek" elvárása: Ha egy gyerek azt tanulja meg, hogy akkor kap szeretetet és elismerést, ha mindig "jó", azaz engedelmes, csendes és problémamentes, akkor később is próbál mindenkit kielégíteni, hogy szeretve érezze magát.
  • Érzelmek figyelmen kívül hagyása vagy elnyomása: Ha egy gyerek dühös vagy szomorú, és erre azt hallja: "Ne sírj, nincs miért!", vagy "Ne hisztizz!", akkor megtanulja, hogy az érzései nem fontosak vagy nem elfogadhatóak. Emiatt felnőttként sem mer majd kiállni magáért.
  • Nemet mondás tiltása: Ha a szülők nem engedik meg a gyereknek, hogy határokat szabjon ("Add oda a játékodat a másik gyereknek, ne légy önző!" vagy "Puszit kell adnod a nagyinak, különben megbántod!"), akkor azt tanulja meg, hogy mások érzései fontosabbak, mint az övé.
  • Feltételes szeretet és elismerés: Ha a szülő akkor dicséri a gyereket, ha jól teljesít ("Büszke vagyok rád, mert ötöst kaptál!"), de nem kap figyelmet, ha "csak úgy" van, akkor azt tanulja meg, hogy a szeretet kiérdemlendő, és folyamatosan meg kell felelnie másoknak.
  • Szülői szükségletek előtérbe helyezése: Ha a gyerek azt érzi, hogy neki kell vigyáznia a szülő érzelmi állapotára ("Ne idegesítsd fel anyát!", "Apa olyan szomorú, ne csinálj neki gondot!"), akkor felnőttként is mások érzelmeit fogja saját maga elé helyezni

  • Mi történik, ha így nő fel egy gyerek?


    • Felnőttként nehézséget okoz neki kiállni magáért, mert fél a visszautasítástól vagy attól, hogy "rossznak" fogják tartani.
    • Gyakran bűntudata van, ha nemet mond, mert belé égett, hogy ezzel másokat megbánt.
    • Nem meri kifejezni az érzéseit, mert gyerekként azt tanulta, hogy azokat el kell nyomnia.
    • Állandóan másokat helyez előtérbe, de közben lehet, hogy belül frusztrált és kimerült.

    Mi a különbség az önzetlenség és a People Pleasing között?

    Az önzetlenség és a People Pleasing (mások kedvében járás) között van egy lényeges különbség: az önzetlen ember saját döntéséből ad, míg a People Pleaser gyakran kényszerből, félelemből vagy megfelelési vágyból.

    Hogyan különböztethetjük meg őket?

    Önzetlen ember

    ✔Azért segít, mert őszintén szeretne segíteni.

    ✔Képes nemet mondani, ha valami túl sok neki.

    ✔A saját szükségleteit nem hanyagolja el mások kedvéért

    ✔Nem vár el cserébe elismerést vagy szeretetet.

    ✔Tudja, hogy az értéke nem attól függ, hogy mennyit segít másoknak.

    ✔Ha nemet mond, nem érzi magát bűnösnek. 

    ✔Segítséget is tud kérni, ha szüksége van rá.

    People Pleaser

    ✔Azért segít, mert fél a visszautasítástól, a konfliktustól vagy attól, hogy nem fogják szeretni.

    ✔Nehezen mond nemet, még akkor is, ha ezzel saját magát áldozza fel.

    ✔Gyakran háttérbe szorítja saját igényeit, hogy mások elégedettek legyenek.

    ✔Gyakran azt reméli, hogy ha eleget ad, akkor végre szeretni és értékelni fogják.

    ✔Az önértékelése nagyban függ attól, hogy mások mit gondolnak róla.

    ✔Ha nemet mond, bűntudata lesz, és fél attól, hogy megharagszanak rá.

    ✔Nem kér segítséget, mert nem akar "teher lenni" másoknak.

    Önvizsgálati kérdések

    Ha bizonytalan vagy, hogy valaki People Pleaser-e vagy "csak" önzetlen, ezeket a kérdéseket érdemes megvizsgálni:

    • Miért segít? Mert valóban szeretne, vagy mert fél a visszautasítástól?
    • Hogyan érzi magát utána? Örül, hogy segített, vagy kimerült, mert már megint túl sokat vállalt?
    • Tud nemet mondani? Ha valami tényleg nem fér bele az idejébe vagy energiájába, tudja-e mondani, hogy "nem"?
    • Mit érez, ha nemet mond? Tovább lép könnyedén, vagy bűntudata van, és azon aggódik, hogy a másik mit gondol róla?

    • Kap-e vissza annyit, amennyit ad? Vagy mindig ő az, aki segít, de ha neki lenne szüksége valamire, hirtelen senki sem ér rá?

    Ha a válaszok inkább az utóbbi irányba mutatnak, akkor valószínűleg nem puszta önzetlenségről van szó, hanem People Pleasingről.

    Az önzetlenség egy egészséges, tudatos döntés. A People Pleasing pedig sokszor egy berögzült minta, ami hosszú távon kimerüléshez, kiégéshez és akár önértékelési problémákhoz is vezethet. A jó hír, hogy tudatos munkával ezen lehet változtatni!

    People Pleaser a munkahelyen

    A munkahelyi People Pleaser a főnök álma – legalábbis első ránézésre. Ő az, aki bármilyen extra feladatot elvállal, mindig segít a kollégáknak, és sosem panaszkodik (legalábbis hangosan nem).

    Így viselkedik a munkában:
    ✔Mindig készen áll arra, hogy plusz munkát vállaljon (akkor is, ha már teljesen kimerült).
    ✔Nehezen áll ki magáért – nem kér fizetésemelést, nem mondja el, ha valamivel nem ért egyet.
    ✔Folyamatosan elérhető – ha este 10-kor kap egy e-mailt, azonnal válaszol rá.
    ✔Nem mond nemet a kollégáknak, így könnyen kihasználhatják.
    ✔Szereti, ha megdicsérik, és ezért hajlamos túlteljesíteni – sokszor a saját egészsége és mentális jólléte rovására.

    Bár rövid távon a munkahelyi People Pleaser nagyra értékelt alkalmazott, hosszú távon gyakran kiégéshez vezet ez a viselkedés, hiszen saját igényeit folyamatosan háttérbe szorítja.

    People Pleaser a magánéletben

    A People Pleaser nemcsak a munkahelyén, hanem a családi és baráti kapcsolataiban is ugyanazt a mintát követi.

    Így viselkedik a magánéletben:
    ✔ Mindig alkalmazkodik másokhoz – soha nem mondja, hogy hová menne nyaralni, mert inkább a többiek döntsenek.
    ✔ A saját szükségleteit háttérbe szorítja – ha mindenki pizzát akar, pedig ő salátát enne, akkor ő is pizzát választ.
    ✔ Hajlamos túlzottan felelősséget vállalni mások érzéseiért – ha valaki rosszul érzi magát a társaságában, azt saját hibájának érzi.
    ✔ Sosem kezdeményez konfliktust – ha valaki megbántja, inkább elhallgatja, hogy elkerülje a veszekedést.
    ✔ Szereti, ha másoknak jó – még akkor is, ha közben ő szenved.

    Emiatt gyakran egyenlőtlen kapcsolatokban találja magát, ahol ő mindig ad, de kevés visszajelzést vagy törődést kap cserébe.

    Hogyan látják őt mások, és hogyan látja ő saját magát?

    Mások gyakran úgy látják a People Pleasert, mint:
    ✔ Egy kedves, megbízható, segítőkész embert.
    ✔ Olyat, akire mindig lehet számítani.
    ✔ Néha viszont gyengének, határozatlannak is tűnhet a szemükben.

    Ő saját magát viszont így látja:
    ❌ Ha nem segít másoknak, akkor értéktelen.
    ❌ Félelmetes nemet mondani, mert attól tart, hogy akkor elveszíti az emberek szeretetét.
    ❌ Néha úgy érzi, hogy kihasználják, de mégis tovább csinálja, mert nem tudja, hogyan változtasson.

    Hogyan lehet ezen változtatni?

    Szerencsére a People Pleasing egy tanult minta, és éppen ezért meg is lehet változtatni! Coachinggal és tudatos önismereti munkával ezek a berögződések felismerhetők és felülírhatók.

    • Öntudatosítás: Felismerni, hogy a megfelelési kényszer honnan ered, milyen helyzetekben jelentkezik.
    • Határok kijelölése: Gyakorolni a nemet mondást kis lépésekben, anélkül, hogy bűntudatot éreznénk miatta.
    • Érzelmek validálása: Megtanulni kimondani és elfogadni a saját érzéseinket.
    • Önértékelés függetlenítése mások visszajelzésétől: Megérteni, hogy attól, hogy nem teszünk mindig eleget mások elvárásainak, még szerethetőek és értékesek vagyunk.

    Ha valaki felismeri, hogy People Pleaser lett a gyerekkori minták miatt, az első lépés a tudatosság. A következő pedig az, hogy fokozatosan elkezdjen másként reagálni, mint eddig – például kimondani egy "nem"-et anélkül, hogy utána órákig rágódna rajta. Ez egy tanulási folyamat, de teljesen lehetséges!

    Hogyan segíthet a coaching?

    A coaching során a People Pleaser megtanulhatja, hogy:

    ✔ Felismerje a saját mintáit – miért fél a nemet mondástól?
    ✔ Megtalálja a saját hangját – mit akar valójában?
    ✔ Önértékelését ne mások véleményére alapozza.
    ✔ Gyakorolja az egészséges határok felállítását – mert nem önzőség nemet mondani!

    ✔ Lépésről lépésre változtasson – kis lépésekkel elkezdhet kilépni a "mindig mindenkinek megfelelni akarok" szerepből.

    A cél nem az, hogy valaki "kemény és rideg" legyen, hanem hogy megtalálja az egyensúlyt mások segítése és a saját szükségleteinek tiszteletben tartása között.

    Mert egy People Pleaser is megérdemli, hogy önmaga legyen!

    Egészségedre!